نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده برای «محتوا» در بستر فضای مجازی

نوشته های محسن فینی زاده برای «محتوا» در بستر فضای مجازی

  بدون شک مسیر انقلاب اسلامی در سال های 45 تا 57 و حتی در زمان اوایل انقلاب به خصوص دوران دفاع مقدس وابسته به مساجد  بوده است

 در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی مساجد نقش سازنده و موثر خود را در تقویت ایمان به­ هدف و همچنین گرد­آوری طبقات گوناگون از آحاد جامعه به­ خصوص جوانان ایفا نموده است. فرمایش حضرت امام بیانگر نقش مهم مساجد در پیروزی انقلاب است آن­جا که می­فرمایند:« این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به­آن توجه داشته باشند این­طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم دیگر مسجد می­خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.(صحیفه امام خمینی (ره)، ج 13، ص15)

 مساجد در شروع نهضت نقش نقاط اجتماع و نیز پشتیبانی فکری و نگرشی را برای مردم و در اوایل انقلاب حتی نقش اقتصادی و معیشتی را در توزیع نیاز های مردم به عهده گرفته و به حق به خوبی از عهده آن برآمده است.

 ایشان خطاب به دانشگاهیان این چنین فرمودند: « این­ها از مسجد می­ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به­شما بگویم، شما دانشگاهی­ها شما دانشجو­ها، همه­تان بروید مساجد را پر کنید سنگر هست این­جا ، سنگرها را باید پر کرد»(همان،ج 12، ص 393

  معرفی می کرده می­فرمایند: « مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت­های اسلامی بوده است. از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می­شده، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آن­ها در زیر بیرق اسلام بوده است. شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید، با پیروی از پیامبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرورکنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامی و قطع ایادی کفر و شرک و تایید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهید. (همان، ج 7، ص 65

آن زمان که مساله سکولاریسم و جدایی دین از سیاست مطرح بود و این از شگردهای استعمار انگلیس از دوران قاجار و بالتبح در دوران پهلوی شدت گرفت حضرت امام تاکید داشتند که مساجد می­تواند پایگاه سیاسی باشد به همین منظور می­فرمودند: «مساجد باید مجتمع بشود از جوان­ها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است چه مسایل سیاسی را حل می­کند، چه گرفتاری­ها را حل می­کند، این­طور بی­حال نبودیم که مساجد­مان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد»(همان، ج 13، ص 325)

ونیز گفتند :« اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد ترس از فانتوم­ها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و این­ها نداشته باشید، آن روز باید ترسی داشته باشید که شما پشت بکنید به­اسلام، پشت کنید به ­مساجد) .همان، ج 13، ص 21

از منظر حضرت امام راحل عبادت و سیاست به­هم آمیخته است در این باره آن امام عظیم­الشان می­فرمایند: در اسلام سیاست در عبادت مُدغَم است و عبادتش در سیاست مُدغَم یعنی همان جنبه عبادی یک جنبه سیاسی دارد. همین اجتماع در اعیاد برای نماز، جنبه سیاست دارد مسلمان­ها باید از این اجتماعاتی که هست از این اجتماعات استفاده کنند در صدر اسلام مساجد محلی بوده است که از همان مسجد ارتش راه می­افتاد برای جنگ با کفار و با قلدرها از همان مسجد آن­جا خطبه خوانده می­شد و مردم دعوت می­شدند. و از همان مسجد راه می­افتادند و می­رفتند طرف دشمن. در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان بشود. مسایل سیاسی که در مملکت جریان پیدا می­کند مسایل اجتماعی که در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاریهای مسلمان­ها و اختلافات مسلمان­ها در آن خطبه­ها باید طرح شود و رفع بشود. (همان، ج 4، ص 447

حال بحث اینجاست که مسجدی که در نظر امام راحل در این سطح از اهمیت است، مسجدی که بدون شک محل رویش انقلاب و تفکر انقلابی است، مسجدی که بدون شک یکی از پایه عای استوار ارزش های اسلام و انقلاب و سبب استحکام حقیقی اصول اسلام بوده و است، مسجدی که در جریان ها و فعالیت های فرهنگی، نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی نقش پر رنگی را داشته چرا امروز از ظرفیت و جایگاه آن استفاده بیشتری نشود، مسیر سازی مبتنی به مساجد، مسیر سازی مبتی به دین را ثمره می دهد، بستر مسجد هرچند جزئی از بدنه انقلاب است-وشاید هم انقلاب نماد بیرونی و سیاسی نگرش مسجد- اما باید قبول کرد هنوز از تمام ظرفیت های مساجد استفاده نشده است.

مجموعه های ارزشی و نهاد های انقلابی بایستی با تغییر در نگرش یا بهبود نگرش فرهنگ مبتنی بر پایگاه مساجد را ساختار دهی کرده و به عمل برساند.

هنر مبتی بر مسجد به جد در طول عمر انقلاب خروجی در حد توان خود را نشان نداده-به جز هنر معماری- بایستی هنر -اقسام هنری حتی همر مدرن- از دو جهت آموزش در مسجد و رشد و اصلاح با اموزه های مسجد-که هر دو ملزوم هم هستند- را تجربه و سبک جدید را از هنر مدرن ارائه کند.

حرکت آموزش فرهنگ و هنر و حتی اموزش دینی فرهنگ و دینی هنر در خارج از مسجد بدون شک حرکتی از همین حالا شکسته خورده و معلوم عاقبت است، برگشتن هنر اصیل و هنر مدرن به دامن مساجد به عنوان پایگاه مستحکم اسلام و البته همراهی مساجد با ذات هنر مخصوصا هنر مدرن و جرات تغییر در هنر با آموزه های اسلام و نگرش مسجد محور بدون شک مسیر نو و جریانی تازه خواهد بود که دست پایین ما را در هنر مدرن در عرصه جهانی تبدیل به نگاه برتر و تهدیدات حال حاضر -که تمامی جوامع از آن رنج می برند را- به فرصتی طلایی برای بسط این نگرش حتی در سطح جهان دارد. 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی