نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نوشته های محسن فینی زاده







درباره من | ارتباط من | تلگرامم | توییترم
---------------------------------

شبکه اجتماعی

به صورتی کلی شش مزیت برای افکار سنجی مبتنی بر شبکه ها اجتماعی میتوان بیان کرد اما قبل بیان این مزیت های ذکر چند نکته ضروری است

نکته اول اینکه پیش فرض این است که افکارسنجی مبتنی بر بیگ دیتا شبکه های اجتماعی باشد یعنی افکارسنجی بر اساس داده ها  زیاد، فراوان و یکنواخت باشد که امکان نمونه گیری رندم از آن امکان پذیر باشد

نکته دوم هر بستری با توجه به مختصات و ویژگی هایی که دارد مناسب برای موضوع خاصی است، برای افکارسنجی عمومی  نمیتوان از هر بستری استفاده کرد.

سوم انتخاب بستر باید مناسب آن کشور و ویژگی های آن موضوع نظر باشد، مثلا در ایران ممکن اینستاگرام مناسب باشد و در یک کشور عربی فیس بوک و در یک کشور دیگه یک بستر دیگر و یا در یک موضوع اجتماعی اینستاگرام مناسب باشد در یک موضوع دیگر گروهایی های یک پیام رسان

چهارم افکارسنجی در شبکه اجتماعی نیازمند دانش و تجربه و مهمتر از همه داشتن بیگ دیتا و مهارت و سواد داده کاوی است، پس نمیتوان با خواندن چند صفحه مجازی افکارسنجی علمی انجام داد و نتایج آن بسنده کرد

اما بحث مزیت افکارسنجی مجازی

اول

فضای مجازی امکان دسترسی به حجم بسیاری از نظرات محیا است،  یعنی شما می توانید به یک میلیون نظر در مورد انتخاب شدن فلان مسئول کشور و یا تجربه استفاده از یک کالا به صورت لحظه دسترسی پیدا کنید در صورتی که در روش های سنتی شما به یک نمونه گیری نهایتا به چند ده هزار نظر یک کشور هشتاد میلیونی در مرود یک نامزد انتخاباتی دسترسی دارید و یا به چند درصد محدود از مصرف کنندگان یک محصول

 

دوم

دسترسی لحظه ای مزیت دیگر افکارسنجی شبکه های اجتماعی نسبت به افکارسنجی سنتی است، به صورتی که شما میتوانید در کمتر از چند ساعت از رخ داد یک رویداد، افکار مردم و جامعه را نسبت به آن رویداد مورد بررسی قرار دهید

مثلا در انتخابات سال96 زمانی که قالیباف انصراف داد اصلی ترین سوال این بود رای او به  صندوق کدام کاندیدا رفت و یا بعد از مناظره انتخابات بلافاصله می توان متوجه شد در ذهن جامعه چه کسی با چه موضوعی توانسته پیروز مناظره باشد.

و یا در یک محصول تجاری که با تغییر ظاهر در بازار توزیع شده با سرعت دید چه تغییر در نگاه مصرف کنند ایجاد کرده

 

سوم

سرعت در نتیجه دیگر مزیت افکارسنجی شبکه های اجتماعی است، به صورتی که یک پروژه فشرده در مورد نظر سنجی یک رویداد سیاسی ممکن است یک هفته زمان ببرد که این زمان در صورتی است که کل پروژه با فشار کاری زیاد باشد وگرنه در حالت عادی پروژه ها افکارسنجی و نظر سنجی با وش های سنتی چندین هفته یا ماه زمان میخواد

صورتی که در افکارسنجی فضای مجازی شما میتوانید در کمتر از یک روز نتایج انتخابات را با آخرین تغییرات پیش بینی کنید

تجربه خود من در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 96 این بود که نتیجه را با آخرین تغییرات 8 صبح روز رای گیری با صرف 24ساعت زمان و با بررسی بیش از نیم میلیون محتوا پیش بینی کردیم که پیش بینی دقیق نتیجه شد

 

چهارم

آنچه همه ما در فضای مجازی به راحتی مشاهده کردیم اظهار نظر آزاد کاربران در مورد موضوعات مختلف است، کافی است در یک موضوع مثلا سیاسی یک جستجوی ساده در فضای یک شبکه اجتماعی داشته باشیم می بینم همه نظرات ازادانه از همسو ترین نظرات تا مخالف ترین نظرات بیان میشود، از طرف دیگر با توجه به فضایی که کاربر احساس راحتی میکند و فکر میکند هویتش محفوظ است بدون استرس ها و خطا های پیمایش آنچه در واقع نظرش هست بیان کند

بگذارید راحت تر منظورم را بیان کنم، وقتی یک مصاحبه کننده از افراد بپرسد آیا در یک رویداد سیاسی مانند انتخابات شرکت میکنید اکثر نزدیک به تمام افرار میگویند شرکت میکنند درصورتیکه در فضای انتخابات شاید مشارکت حقیقی 60٪ باشد

 یعنی بعضی از افراد با اینکه در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما به دلایل مختلف نظر خودشان را در مصاحبه مخفی میکنند که تا حدودی باعث خطا درنتیجه میشود در صورتی که در فضای مجازی با توجه به امکان مجهول کردن هویت این خطا در سطح پایینی قرار دارد

 

پنجم

جامعیت و ”تمام شماری” محتواها در فضای مجازی موضوعی است که در علم داده تا حدودی امکان پذیر شده است و این موضوع در حال پیشرفت است

در شرکت هایی که تا به حال مشغول کار بوده ام شاهد تلاش های قابل توجهی در جهت کمک گرفتن از هوش مصنوعی در موضوع علم داده بوده ام به صورتی که هوش مصنوعی بتواند با خوانش محتوا جهت گیری و یا موضوع یک محتوا و یا متن را به صورت کمی یا کیفی سنجش کند و یا در بعضی موارد تحلیل احساسات کند.

هرچند در حال حاضر در سطح تحقیقات قرار دارد اما با توجه به پیشرفت های پیش رو بعید نیست به زودی در علم هوش مصنوعی این مهم محقق شود

 

ششم

جامعیت تحقیق افکارسنجی در فضای مجازی از دو نظر قابل توجه است

 اول با توجه به فضای عمومی امروز مردم در مورد همه چیزی که سهمی در افکار عمومی داشته باشد در شبکه های اجتماعی تولید محتوا میشود به صورتی که در طول یک روز چندین میلیون توییت، چندین میلیون پست تلگرام و چندین میلیون پست در اینستاگرام توسط کاربران ایرانی تولید میشود

به زودی پستی درد مورد حجم داده فضای مجازی تولید می کنم که با حجم حدودی دیتا بیشتر آشنا بشیم

 دوم تعداد حضوری ایرانی ها در فضای مجازی است، آخرین بررسی نشان میدهد از حدود هشتاد میلیون ایرانی حدود پنجاه جمعیت فعال هستند ، جالب بدانید که تعداد کاربران حاضر در اینستاگرام حدود 30تا40 میلیون، تعداد امانت های تلگرام در خود پنجاه میلیون و بیش از ده میلیون امانت فارسی فیس بوک داریم

که این تعداد کاربر نشان میدهد تعداد قابل توجه ای از افراد فعال جامعه در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اظهار نظر می کنند

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی